KIP’en – IPMA certificeringens rygrad
Alle IPMA-certificeringer der gennemføres globalt følger de samme regler og procedurer defineret af IPMA’s medlemslande. Ligeledes bliver alle certificeringskandidater globalt vurderet op imod det kompetencegrundlag, som beskrives i IPMA standarden ICB (Individual Competence Baseline).
I Danmark har vi udarbejdet et værktøj på dansk, som beskriver præcist de samme kompetenceelementer som findes i ICB’en. Dette værktøj hedder ”Kompetencer i projektledelse” og i daglig tale kalder vi bogen for “KIP”.
KIP beskriver 28 kompetencer som vurderes i forhold til projektledelse, og de kandidater der ønsker at blive certificeret inden for programledelse eller porteføljeledelse bliver vurderet i forhold til i alt 29 kompetencer.
Alle kompetencer der beskrives i KIP vægtes ens under certificeringen, og når kandidaten har demonstreret tilstrækkelig kompetence på 80% af kompetencerne tildeles et IPMA-certifikat til kandidaten.
Jeg er blevet bedt om at fremhæve én af de 28 kompetencer som jeg finder specielt vigtig. Dette er lidt vanskeligt, men hvis jeg skal fremhæve en enkelt, må det blive den kompetence vi kalder ”Planlægning og opfølgning”.
Grunden til at jeg lige nævner denne er, at kompetencen bl.a. fremhæver, at certificeringskandidaten skal forholde sig til hvordan vedkommende planlægger og skalerer sin egen ledelsesindsats og hvilken ledelsesstil, der passer bedst til den konkrete situation. For mig understreger dette meget præcist det, der er specielt ved en IPMA-certificering – nemlig at vi certificerer udviste kompetencer og at man i sit daglige virke reflekterer over ens egen indsats og løbende tilpasser efter behov. En IPMA-certificering er derfor meget mere end en test af kandidatens teoretisk viden.
Kunne du tænke dig bogen Kompetencer i Projektledelse kan den bestilles her